FISH IN OIL - Zadovoljstvo nam je da sviramo na ovogodišnjem Beogradskom džez festivalu zajedno sa Mark Riboom

U susret 34.  BJF, razgovarali smo sa članovima Fish In Oil o njihovom predstojećem nastupu kao i o novom albumu koji će biti objavljen za  Metropolis Jazz.


- Bliži nam se 34. Beogradski džez festival. Kakav je osećaj što je vama pripala čast da otvorite ovu manifestaciju?


 Beogradski džez festival je jedan od najvećih džez festivala na Balkanu i uvek je zadovoljstvo biti deo njega, a  ovom nastupu se posebno radujemo jer će sa nama na bini svirati veoma zanimljiv gost.

Na ovom festivalu ponovo nastupate nakon 5 godina. Šta se sve promenilo u bendu Fish In Oil u okviru ovog  vremenskog perioda?

Nadamo se da smo u nekom smislu napredovali. Menja se to što iznova radimo neku novu muziku i to se kreće u određenom pravcu. Članovi se ne menjaju, ali menjaju im se frizure...malo sedimo :)

Sa vama će na Beogradskom džez festivalu nastupiti i specijalni gost, američki gitarista Mark Ribo. Šta vas inspiriše u njegovoj muzici pa  nastupate baš sa njim?

On je jedan od najvećih gitarista svih vremena, ali je, kao i svi veliki umetnici, vrlo skroman čovek. Sreli smo se pre 14 godina sa njim u jednoj drugoj situaciji. U nekom smislu on je jedini živi gitarista koji nas zasta inspiriše. Za poslednjih 30 godina on bez prestanka ispisuje istoriju, počevši od legenardnog albuma sa Tom Vejtsom kada je otvorio vrata široj javnosti iako je već bio etabliran na njujorškoj avangardnoj sceni. Od 80-ih godina on konstantno pomera granice muzike na tako prefinjen način premda je virtuoz i svira sve od klasične muzike do džeza.

Ovo je prvi put da nastupamo zajedno i nadamo se da se naša saradnja neće završiti. Sviramo dva koncerta sa njim, jedan je u Sofiji 24. oktobra , a 25. oktobra u Beogradu.

Sa kojim drugim velikim muzičarem biste voleli da podelite binu?

Zapravo tek kad se ostvari ovako velika saradnja, čovek počinje da razmišlja šta bi tu sve moglo. Mi nikada nismo razmišljali konkretno na tu temu dok Bogradski džez festival nije ponudio mogućnost da sa nekim gostom otvorimo festival jer je to njihova praksa već dugi niz godina.

Postoji čitava plejada muzičara sa kojima bi bilo interesantno ukrstiti Fish In Oil muziku i naš energetski potencijal. Jedna od ideja, da Mark Ribo nije mogao da uskladi nastupe sa nama, bila je da pozovemo Rob Mazureka. Velika nam je želja jda nastupimo sa ovim čikaškim trubačem koji trenutno živi u Sao Paulu.


- Mediji vas često opisuju kao „predvodnike savremenog džeza u Srbiji“. Kako biste okarakterisali (savremenu) džez scenu u Srbiji?


Mi ne nalazimo da sviramo džez uopšte. Mi sviramo instrumentalnu muziku koja u jednom svom segmentu ima uticaje džeza ali se podjednako osećaju i uticaji filmske muzike, surf-a, rokenrola i svega onog što smo voleli da slušamo. 

Što se tiče savremene džez scene, smatramo da je ona nikad življa, mnogi džez izvođači su konačno uspeli da probiju granice Srbije i nastupe na velikim svetskim festivalima. Jedan od takvih sastava su Eyot iz Niša koji su više na turneji nego kod kuće. Sa druge strane, sve više muzičara se bavi autorskom muzikom što je ključ razvoja naše džez scene.

Takođe vas nazivaju jednim od najvećih klupskih bendova. Svirajući u beogradskim klubovima, a posebno u Čekaonici, izgradili ste karijeru i zadobili svoju vernu publiku. Da li i dalje postoje klubovi koji su otvoreni za muziku koju svirate?

Uvek ima klubova koji su otvoreni za takve nastupe ali Čekaonica je bila jedinstveno mesto. Čekaonica je bila fenomen svog vremena i u to vreme, dok je ona radila u Bigzu, mi smo se uvek šalili da je naša poštanska adresa ustvari džez klub Čekaonica jer mi jesmo kao bend oživeli na toj maloj sceni. Ekvivalent toga više ne postoji. Čak ni ove dve modfikacije Čekaonice nisu uspele da budu to što je taj klub značio za Beograd. U tom smislu, više nema tog profila džez kluba u Beogradu. Sada više postoje alternativna mesta koja su u okviru svojih širih programa prihvatila Fish In Oil kao deo tog programa i druge džez bendove ali ... Čekaonicu čekamo.

- U pripremi je vaš novi, četvrti studijski album koji će publika uskoro moći da čuje. Možete li nam otkriti detalje vašeg novog ostvarenja?

Nadamo se da će izdanje biti objavljeno u osvit Beogradskog džez festivala. Naziv novog albuma je „Sve će biti u najboljem redu“, a radni naslov je bio „Devet ljubavnih pesama i jedna revolucionarna“ :) 

Na izdanju se nalazi deset autorskih kompozicija. Ovo je naš četvrti album po redu ali prvi koji je stilski ujednačen pošto su prethodni bili poprilično eklektični. Vladan Popović radi mastering, a Srđan Popov, kao pridruženi član našeg benda, radi na miksu.

- Po čemu se novi album razlikuje od vašeg aktuelnog albuma „3 ključa“?

Svi naši prethodni albumi su bili poprilično eklektični. „3 ključa“, s obzirom da je dupli album, podelili smo na dva dela. Na jednom disku su bile melodičnije kompozicije, a smelije kompozicije, da ih tako nazovemo, na drugom. Sada smo odlučili da napravimo album koji sadrži numere sličnog raspoloženja, bez atonalnih kompozicija.

Takođe, na svim prethodnim albumima smo imali goste, a na ovom smo odlučili da jedini gost bude multiinstrumentalista Pavle Popov (kontrabas sa gudalom) koga smatramo više kao člana benda jer je mnogo puta nastupao sa nama. 



- Koji su vaši dalji planovi za promociju novog izdanja?

Što se tiče promocije izdanja tu tek predstoji jedan, kao i uvek, radni i inspirativni dogovor sa izdavačem Metropolis Music koji uvek ima sjajne ideje na tu temu. Svakako ćemo održati koncert na kome ćemo promovisati samo novi album, ali pre toga sviramo 1. novembra na Sarajevskom džez festivalu koji je posvećen još jednom od naših velikih uzora - Džonu Zornu, koji nastupa u glavnom programu. 




Autor: Metropolis Music / Tijana Milojević